torsdag 26. november 2015

Analyse av eget arbeid: julekort



Arbeidet jeg har gjort som jeg tar utgangspunkt i er julekort. Vi i Helt Grafisk UB har jobbet med julekort de siste ukene. Først tenkte vi å være med på julemessa i Mørkvedhallen som er arrangert av Innstranda idrettslag, men der var det fullt når vi sendte mail for å spørre om plass. Likevel skal elevbedriftene være med på julemesse i glasshuset den 10. desember, så vi tenkte å selge julekort der.

Jeg startet på julekortet mitt i det vi fikk ideen om at vi kunne lage julekort og selge de. Før jeg begynte å illustrere, idemyldret jeg og så på forskjellige julekort på nettet. Det var for å få inspirasjon og ideer til hvordan jeg kunne designe mitt eget julekort. I tillegg til å lete på nettet fant jeg også inspirasjon på Søstrene Grene. Der tok jeg bilder av noen av julekortene de hadde, og sendte til resten av gruppa for å gi inspirasjon til alle sammen.

Mitt julekort har jeg laget i Illustrator. Jeg valgte Illustrator fordi det er programmet som egnet seg best for å designe et julekort som ikke består av et fotografi, men egne illustrasjoner. Det første jeg startet med var bakgrunnen til kortet. Jeg ville ha en enkel, men ikke kjedelig bakgrunn. Da jobbet jeg meg fram til en bakgrunn i to forskjellige rødfarger i en gradient. Gradienten gjør at bakgrunnen blir litt mer dynamisk og ikke så enkel og flat. Jeg føler gradienten ga liv til bakgrunnen.










Etter jeg lagde bakgrunnen begynte jeg på motivet. Først prøvde jeg litt forskjellig, men endte opp på et juletre. For å lage juletreet brukte jeg polygon-tool og valgte tre sider på shapen. Jeg startet med en liten trekant som toppen av juletreet og jobbet meg nedover med større shaper. For at treet ikke skulle være så stivt, brukte jeg ”round corners” effekten for å avrunde hjørnene litt. Treet fikk dermed en mykere og finere form. Fargen på juletreet er mørk grønn, som et vanlig grantre. Så brukte jeg star-tool for å lage stjerna på toppen av treet. I stjerna har jeg en gradient med to ulike gulfarger for at den ikke skulle bli helt flat. Til slutt lagde jeg foten treet står på. Til det brukte jeg rectangle-tool og ellipse-tool.

Når treet var ferdig begynte jeg med skriften på kortet. Jeg ville ikke ha så mye tekst og at teksten skulle være norsk. Jeg brukte fonten Lucida Calligraphy Italic og skrev ”God jul”. Fonten er en ganske pyntete font, med seriffer og en anelse av kursiv. Jeg valgte den fordi jeg synes den fikk frem julebudskapet godt. Etter fonten lagde jeg noen julekuler på treet. De er i to forskjellige rødfarger i en gradient. Her har jeg brukt gradient av samme grunn som de andre stedene jeg brukte gradient. Når julepynten var ferdig, la jeg en skygge bak treet, stjerna, juletrefoten og skriften. Skyggen ga enda mer liv til kortet og gjorde igjen at det ikke ble så flatt. Kortet fikk litt mer form og motivene gikk ikke like i ett med bakgrunnen.

Etter treet og alt var ferdig synes jeg fortsatt det kunne vært noe mer på kortet. Med kun treet og skriften synes jeg det ble litt kjedelig, så jeg ville gjøre det enda mer pyntete. Da brukte jeg paintbrush-tool i en gulaktig farge og tegnet tilfeldige streker bak alle motivene.


Komposisjonsmessig har jeg brukt ganske enkel komposisjon. Hele kortet er i grunn midtstilt.
Jeg er fornøyd med sluttresultatet og synes jeg har laget et kort som egner seg godt til jul, både i valg av farger og font.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar